Lehdistötiedote: Tee ekoteko – hyödynnä parvekelasituksen edut korjaus- ja uudisrakentamisessa.

11 kesäkuu 2012

Parvekelasitus säästää energiaa?

Parvekelasituksen energiansäästöä on nyt tutkittu. Sen mukaan lasitus säästää 80 m2 kerrostalohuoneiston lämmitysenergiaa 3,4 % -10,7 %, ollen keskimäärin 5,9 %. Tämä on merkittävä asia energiakustannusten jatkuvasti kohotessa.

Lasitus maksaa itsensä takaisin

Parvekkeen lasittaminen on verrattain edullinen toimenpide. Tutkimusten mukaan parvekelasituksen n. 6 % energiansäästö kompensoi sen hankintahinnan 15-25 vuodessa parvekkeen muodosta ja sijainnista riippuen.

Parvekelasien hiilijalanjälki

Parvekelasien valmistuksen, kuljetuksen, asennuksen, huollon ja loppukierrätyksen synnyttämä kokonaishiilidioksidikuorma on Ramboll Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan n. 200 kg CO2. Parvekelasituksen aikaansaama vuotuinen energiansäästö vastaa n. 50 kg CO2. Tästä voimme päätellä, että parvekelasituksen energiansäästö kompensoi lasituksen aiheuttaman hiilijalanjäljen keskimäärin jo neljässä vuodessa.

Voimmekin syystä sanoa:  Tee ekoteko – hyödynnä parvekelasituksen edut korjaus- ja uudisrakentamisessa.

Haastattelupyynnöt: Markkinointipäällikkö Jyrki Hutri Lumon Oy p. 020 7403 537 [email protected]