Lehdistötiedote: Lumon tuo markkinoille uuden aurinkoenergiaa hyötykäyttöön keräävän eKaiteen

6.9.2022

”Parvekelasien energiansäästö on ollut tiedossa jo pitkään. Samoin Lumon Lasituksen tuoma päästökompensaatio, mikä on Suomen olosuhteissa yli kuusinkertainen verrattuna tuotteen elinkaaren aikaisiin hiilipäästöihin. Tämä tarkoittaa, että Lumon Lasituksen käyttäjälle tuottama ilmastohyöty sen käyttöiän aikana on suurempi, kuin tuotteen koko elinkaaren aikana aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt”, kertoo Lumon konsernin Chief Development Officer Risto Kivioja.

”Meillä on jo jonkun aikaa ollut työn alla ns. eKaide, joka on parvekekaideratkaisu, jossa kaidelasin väliin sijoitetaan aurinkopaneelit. Kehitystyö on edennyt siihen vaiheeseen, että meillä tuotteelle on tuotantovalmius ja etsimme nyt sopivaa koekohdetta, jossa eKaidetta voisi pilotoida käytännössä”, Kivioja sanoo.

Koekohteeksi etsimme ensisijaisesti kerrostalon julkisivulasituksia niin uudis- kuin korjausrakentamisen kohteista. ”Teemme jokaisesta projektista kohdekohtaisen suunnitelman sekä laskemme arvioidun tuottolaskelman. Näin varmistamme, että investointi on asiakkaalle kannattava”, Kivioja summaa.

eKaiteen vuosituotto vastaa keskimäärin 35 % kerrostaloasunnon sähkön vuosikulutuksesta

Aurinkoenergian kerääminen kaidelasien kautta on uusi innovaatio, jota Lumon kehittää sekä estetiikka että vastuullisuus huomioiden. ”Olemme korvanneet normaalin kaideverhousmateriaalin erikoisvalmisteisella aurinkopaneelilla, joka sijoitetaan kaidelasien väliin. Se täyttää parvekkeille asetetut turvallisuusvaatimukset ja erilaiset sähköjohdot ja kytkennät on tyylikkäästi piilotettu, jolloin lopputuloksesta tulee elegantti”, Kivioja kertoo.

”eKaiteen tuottolaskelma riippuu aina monesta tekijästä, kuten asennettavien paneeleiden määrästä ja niiden ilmansuunnasta. Tämänhetkisillä energian hinnoilla takaisinmaksuaika on huomattavasti lyhyempi, kuin normaaliolosuhteissa. Pilottikohteessamme eKaiteen laskelmamme osoittivat, että sen vuosituotto vastaa keskimäärin 35 % kerrostaloasunnon sähkön vuosikulutuksesta”, Kivioja summaa.

”Tässä energiamarkkinatilanteessa aurinkoenergiaa keräävä kaidelasitus on entistä houkuttelevampi vaihtoehto perinteiselle lasikaiteelle. eKaide yhdessä integroidun parvekelasituksen kanssa tuo niin energiansäästöä kuin antaa suojaa talon rakenteille. Uskomme, että kyseisellä tuoteratkaisulla tulee olemaan merkittävä rooli tulevaisuuden parvekejulkisivurakentamisessa”, sanoo Lumon konsernin toimitusjohtaja Jussi Kinnunen.

eKaiteeseen voit tutustua lisää täällä>>

Risto Kivioja
Chief Development Officer

• pariskunta joogaa lasitetulla terassilla, urheilu lasitetulla terassilla

Titan ja Thomaksen perhe sai lasituksesta ekstrahuoneen

Titta ja Thomas asuvat lastensa kanssa omakotitalossa Kotkassa, ja he ovat olleet Lumon terassilasituksen omistajia viime syksystä alkaen. ”Halusimme suojaa porottavalta auringolta, sateelta tai kylmältä tuuliviimalta. Halusimme viettää aikaa ikään kuin olohuoneen mukavuuksissa, mutta ulkona,” Thomas kertoo. Näin syntyi haave lasitetusta terassista, joka tarjoaisi suojaa säältä ja samalla laajentaisi yhden ekstrahuoneen lisää perheen kotiin.

• Mokin terassi, lasitettu mokin terassi, mokin terassilasitus, vapaa-ajan asunnon terassilasitus

Terassilasituksen asennuksesta kotitalousvähennystä

Tiesitkö, että terassi- ja parvekelasien asennuksesta saa kotitalousvähennystä? Monelta se unohtuu valintaa tehdessä ja budjettia laatiessa. Kotitalousvähennys on mukava tapa helpottaa lasitushankintaa, kun osan kuluista saakin itselleen myöhemmin takaisin – muutenkin kuin vietettyinä leppoisina hetkinä uudella terassilla.

• Laadukkaat parvekelasit ja kaihtimet viimeistelevät onnistuneen julkisivuremontin

As Oy Forssan Jyvähovi investoi laadukkaaseen julkisivuremonttiin vuonna 2022, minkä tavoitteena oli parantaa talon yleisilmettä ja asukkaiden viihtyvyyttä. 60-luvulla rakennetun taloyhtiön julkisivuremontti kattoi niin ikkunat, lämmöneristeet, ulkovaipan kuin julkisivulevyt. Julkisivuhankkeeseen sisällytettiin myös parvekeremontti, joka viimeisteltiin Lumonin parvekelasituksilla ja kaihtimilla.