Lehdistötiedote: Lumon jatkaa edelleen investointeja Kouvolaan ja Kanadaan – Espanjan tehtaan rakennustyöt ovat alkaneet

30 kesäkuu 2021

Suomalainen perheyhtiö Lumon on kertonut alkuvuoden aikana investoinneista kotimaan lasinjalostustehtaan laajennukseen Kouvolassa sekä kokonaan uuteen tehtaaseen Espanjassa. Nyt investoinnit saavat jatkoa, kun yhtiö on päättänyt investoida n. 2,1 M€ profiilityöstökeskukseen, sahausautomaattiin sekä pakkauslinjaan Kouvolan profiili- ja kokoonpanotehtailla. Lisäksi Kanadan tuotanto saa uuden alumiinityöstökeskuksen, jonka arvo on noin 420 000 €. Viimeisin investointi on kesäkuussa päätetty lasituslinjan uudistus Kouvolan kokoonpanotehtaalla, jonka kokonaissumma on noin 800 000 €.

”Panostamme voimakkaasti tuotantoomme, jotta voimme varmistaa riittävän tuotantokapasiteetin niin kotimaan kuin kansainvälisten yhtiöidemme tarpeisiin. Alkuvuoden aikana myyntimme on ollut noin 45% kasvussa ja liiketoimintanäkymät ovat olleet hyvät kaikilla markkina-alueillamme”, kertoo konsernin toimitusjohtaja Jussi Kinnunen.

”Vahva kasvumme näkyy myös siinä, että olemme ensimmäisen puolen vuoden aikana rekrytoineet globaalisti yli 400 uutta Lumonilaista eri tehtäviin niin asennukseen, myyntiin, tuotantoon kuin tukifunktioihin”, Kinnunen summaa.

Espanjan tehtaan ensimmäinen kivi on valettu

Espanjan Antequeraan valmistuva tehdas on arvoltaan noin 30 M€ ja tehtaan on tavoitteena olla tuotantovalmiudessa ensi vuoden elokuussa. Rakennustyöt alkoivat viime kuussa, jolloin ensimmäinen kivi valettiin maahan paikallisen kutsuvierasyleisön läsnä ollessa. ”Espanjan yhtiömme on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana 80:stä henkilöstä 320:een. Kun uusi tehdas valmistuu se tuo alueelle lisää työpaikkoja noin sadalle hengelle”, kertoo Lumon Cristales Españan maajohtaja Javier Martínez.

“Tehdas palvelee asiakkaita niin Espanjassa kuin Etelä-Euroopassa ja sen tavoitteena lyhentää toimitusaikaa sekä parantaa toimitusvarmuutta. Etenkin kuluttaja-asiakkaille toimitusaika on erittäin tärkeä kriteeri”, Martínez summa.

”Espanjan tehtaan perustaminen on historiallinen askel Lumonille. Tämä on ensimmäinen kerta, kun rakennamme tämän kokoluokan tuotantolaitoksen ulkomaille. Odotan innolla tuotannon alkamista sekä toimintojemme laajentumista”, Kinnunen iloitsee.