Lehdistötiedote 24.6.2020: Lumon Oy:n miljoonan euron investointi silkkipainotuotantolinjaan on valmistunut ja tuotanto aloitettu

24 kesäkuu 2020

Viime syksynä valmistunut Kouvolan tuotannon lasinjalostustehtaan investointi on saanut jatkoa silkkipainokonelinjalla. Silkkipainotekniikan tuominen osaksi Lumon toimitusketjua nopeuttaa asiakastoimituksia sekä parantaa toimitusvarmuutta. Kokonaisuudessaan noin miljoonan euron sijoitus vahvistaa Lumonin tuotetarjoamaa parvekejulkisivumarkkinoilla.

Uudella tekniikalla haluamme vastata ennen kaikkea asiakkaiden odotuksiin

”Investoinnilla vastaamme ennen kaikkea asiakkaiden odotuksiin. Silkkipainolasi tuo enemmän mahdollisuuksia suunnitella kerrostalon julkisivuun yksilöllistä ilmettä sekä uudis- että korjauskohteissa. Tekniikka mahdollistaa vähemmän lasimaisten julkisivujen tekemisen, koska kaidelasin maalattu pinta on läpinäkymätön ja näyttää levymäiseltä. Toisin sanoen, perinteiset levykaiteet voidaan jatkossa toteuttaa käyttämällä silkkipainettua lasia. Tekniikka mahdollistaa myös lasin kuviosilkkipainon kokonaan tai osittain laajalla sävyvalikoimalla, joka antaa tarvittaessa yksilöllisen ilmeen lisäksi myös parvekkeen käyttäjälle näkösuojaa tiiviissä kaupunkirakentamisessa. Uskomme, että kyseinen painotekniikka tulee olemaan vahvasti mukana julkisivun ilmettä säilyttävässä julkisivukorjauksessa ja 2020-luvun kerrostalorakentamisen arkkitehtuurissa”, tiivistää Lumon Suomen maajohtaja Mikko Hilliaho.

Investoinnin myötä toimituskyvykkyytemme silkkipainotuotteiden osalta parantuu

”Silkkipainokonelinjan asennukset ovat valmistuneet ja olemme aloittaneet tuotannon ylösajon. Ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat heinäkuussa”, kertoo Lumon konsernin toimitusjohtaja Jussi Kinnunen. ”Silkkipainotekniikan tuominen osaksi Lumon tuotantoketjua antaa mahdollisuuden hallita koko toimitusketjun myös tämän tuotteen osalta. Uskomme, että näin voimme tarjota entistä luotettavammat ja nopeammat toimitukset asiakkaillemme”, tuotantojohtaja Jouni Hilliaho sanoo.

Silkkipainokonelinjan lisäinvestointi on osa suurempaa investointikokonaisuutta

Miljoonan euron lisäinvestointi silkkipainokonelinjaan on osa investointiohjelmaa, jonka suuruusluokka on viimeisten kolmen vuoden aikana ollut yhteensä noin 25 miljoonaa euroa. Investoinnit ovat kohdistuneet uuteen lasinjalostustehtaaseen, toiminnanohjausjärjestelmään, tuotanto- ja toimitiloihin sekä koneisiin niin Kouvolassa kuin Kempeleessä. Kempeleessä sijaitsee Lumonin tytäryhtiö Suomen Visor Oy, joka valmistaa auringonsuojaverhoja terassi- ja parvekelasituksiin sekä Visor-vekkikaihtimia ikkunoihin

puh: 0400 297 936