Mediatiedote: Lumonin lasitusratkaisut avaavat tietä vihreämpään asumiseen

Maailman johtava kehyksettömien parvekelasitusten valmistaja Lumon tarjoaa innovatiivisen tavan tehdä ulkotiloista käytännöllisempiä ja kestävämpiä. Muuttamalla parvekkeet mukaviksi, monikäyttöisiksi alueiksi, Lumonin lasitusratkaisut yhdistävät kodit luontoon ja vastaavat tehokkaasti kasvavaan kysyntään vihreämmän rakentamisen puolesta sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa.

”Meillä on Suomessa kaupunkeja, joissa vuokra-asunnot suunnitellaan aina Lumonin lasitusten kanssa. Julkisivut tehdään jo alusta alkaen tämän tyyppisiksi, koska silloin elinkaaren aikaiset korjauskustannukset ovat paljon alhaisemmat ja parvekejulkisivujen käyttöikä pitenee merkittävästi,” toteaa  Jari Miettinen, VP of International Operations and Sustainability. Lumonin lasitusten sisällyttäminen mukaan jo projektin suunnitteluvaiheessa tuo monia etuja, sillä tehokkuuden ja sujuvan työmaalogistiikan elementit voidaan tällöin huomioida jo alusta alkaen. Usein tämä ratkaisu osoittautuu kustannustehokkaammaksi ja toimivammaksi kuin lasituksen asentaminen jälkikäteen.

Euroopan unioni, Euroopan komission kautta, on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2050 mennessä. Rakennusala on keskeisessä asemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa, sillä rakennukset vastaavat 40% energiankulutuksesta ja 36% kasvihuonekaasupäästöistä. Lisäksi kaikkien uusien rakennusten EU:ssa on oltava päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä, Energiatehokkuusdirektiivin (EPBD) (EU) 2024/1275 mukaan. Koko EU:n asuinrakennuskannan keskimääräistä primäärienergiankulutusta on vähennettävä vähintään 16% vuoteen 2030 mennessä ja 20-22% vuoteen 2035 mennessä, verrattuna vuoden 2020 tasoon.

Lumonin parvekeratkaisujen keskeiset kestävyyshyödyt perustuvat yli 30 vuoden käyttäjäkokemuksiin, testeihin, simulointeihin ja tutkimuksiin:

Energiansäästöt: Lumon parvekelasitus parantaa merkittävästi energiatehokkuutta vähentämällä lämmitysenergian kulutusta jopa 16% riippuen rakennuksen sijainnista ja ilmansuunnasta. Tämä tehokkuus saavutetaan luomalla ’ilmatasku’ lasituksen ja julkisivun väliin sekä käyttämällä kaihtimia auringon säteilyn hallintaan.

Julkisivujen suojaaminen: Lumonin parvekelasitus suojaa rakennuksia ympäristötekijöiltä, kuten rankkasateilta, suolavedeltä, hapelta sekä jäätymis- ja sulamisjaksoilta. Näin ne pidentävät julkisivujen huoltoväliä jopa 10 vuotta hidastamalla betonin hiiltymistä ja suojaamalla olemassa olevia rakenteita. Tämä suoja vähentää uusien materiaalien ja korjausten tarvetta säilyttäen rakennuksen ulkonäön ja rakenteellisen eheyden.

Vähähiiliset materiaalit: Lumon on alalla vastuullisuuden edelläkävijä; tarjoamme nyt myös vähähiilisiä parvekelasitusratkaisuja julkisivuprojekteihin. Tämä saavutetaan käyttämällä kierrätettyä alumiinia ja lasia, mikä vähentää valmiin tuotteen hiilidioksidipäästöjä 40–50%, houkutellen ympäristötietoisia asiakkaita.

Aurinkoenergian integrointi: Lumonin rakennuksiin integroitavat aurinkoenergiakaiteet hyödyntävät uusiutuvaa energiaa, sillä lasipaneeleihin upotetut aurinkokennot tuottavat sähköä, mikä edelleen edistää rakennuksen vihreää jalanjälkeä.

Lumonin kestävyyspyrkimyksiä tukee myös ympäristötuoteseloste (EPD), joka on todennettu ja rekisteröity asiakirja, joka tarjoaa läpinäkyvää ja vertailukelpoista tietoa tuotteiden elinkaaren ympäristövaikutuksista. Lumonin parvekelasitusratkaisujen EPD korostaa niiden vähäistä hiilijalanjälkeä, pitkää käyttöikää ja kierrätettävyyttä käytön loputtua. Lumon on yksi ensimmäisistä parvekelasitusalan yrityksistä, joka on saavuttanut tämän sertifikaatin, ja sertifikaatti tulee tulevaisuudessa kattamaan myös muut Lumonin tuotteet.

Myös Pohjois-Amerikan kaupungit mukautuvat nopeasti muuttuviin vihreisiin standardeihin. Joissakin kaupungeissa, kuten Pohjois-Vancouverissa, kaavoitussäännöksiä on muutettu helpottamaan avattavien lasitusratkaisujen lupakäytäntöjä. Äskettäin Lumonin parvekelasitus hyväksyttiin myös Ontarion kunnallisten asioiden ja asuntoministeriössä, mikä helpottaa teknologian käyttöönottoa Ontariossa. Hyväksyntä takaa, että Lumonin tuotteet noudattavat Ontarion tiukkoja rakennus-, turvallisuus- ja kunnallisia lakeja, mikä tekee tuotteesta hyväksytyn koko maakunnan rakennusprojekteissa.

”Sisällyttämällä Lumonin parvekejulkisivuratkaisut (Lumon Lasitus, Lumon Kaide, Lumon eKaide) asuinrakennushankkeisiin voidaan merkittävästi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja lisätä uusiutuvan energian käyttöä passiivisin keinoin rakennusalalla, mikä auttaa saavuttamaan EU:n ilmastotavoitteet. Lisäksi Lumonin parvekejulkisivuratkaisut tuovat monia muita hyötyjä sekä kiinteistönomistajille että asukkaille, kuten melunvaimennuksen, kiinteistön arvon lisäämisen ja lisätilan luomisen asuntoon,” toteaa Jari Miettinen.”

Jari Miettinen, VP of International Operations and Sustainability, Lumon Group

+358 400 817 341, [email protected]

Lumon

Suomalainen perheomisteinen Lumon on parvekejulkisivu- ja terassituotteiden myyntiin, valmistukseen, asennukseen ja huoltoon keskittynyt kansainvälinen konserni, joka on merkittävä toimija Euroopan ja Pohjois-Amerikan parveke- ja terassimarkkinoilla. Tuotevalikoimaan kuuluvat parvekelasitukset, lasiterassit, erilaiset parvekejulkisivuratkaisut, huoltopalvelut ja Visor-kaihtimet. Lumonin tuotantolaitokset sijaitsevat Kouvolassa ja Kempeleessä, Malagassa Espanjassa ja Ontariossa Kanadassa. Vuonna 2023 Lumon-konsernin liikevaihto oli 182 miljoonaa euroa ja se työllisti yli 1 200 henkilöä.

• Ilta istuu lasitetulla parvekkeella

Iltan lasitettu parveke – tilaa luovuudelle ja vapaa-ajalle

Ilta on tunnettu suomalainen artisti, joka on valloittanut sydämiä kauniilla lauluillaan. Hän asuu miehensä kanssa ihanassa kodissa, jonka parvekkeelle he hankkivat lasituksen Lumonilta. ”Tässä se on, meidän upea lasitettu parveke!” Ilta toteaa iloisesti esitellessään uutta lempitilaansa.

• Parveke Lumon parvekelasituksilla ja trendikkäällä vaalealla sisustuksella

Parvekejulkisivujen suunnittelutrendit vuonna 2024

Vuonna 2024 arkkitehtoniset trendit keskittyvät yhä enemmän kestävyyteen, yhteisön integraatioon ja hyvinvoinnin edistämiseen. Parvekejulkisivuilla on keskeinen rooli tässä kehityksessä. Parvekejulkisivusta on tullut muutakin kuin pelkästään esteettinen lisä rakennukseen; nyt se on keskeinen myös rakennuksen toiminnallisuuden ja ympäristönsuojelun kannalta.

• Loviisan Lippulaiva: tyylikkäät ja toimivat parvekeratkaisut loivat näyttävän julkisivun

As Oy Loviisan Lippulaiva on ainutlaatuinen kerrostalokohde, joka edustaa uudentyyppistä tapaa rakentaa puukerrostaloja. Tehtaassa valmiiksi tehdyt tilaelementit on koottu paikan päällä Loviisassa tyylikkääksi kerrostaloksi. Vuonna 2023 valmistuneen kerrostalon kaikki 35 asuntoa tarjoavat esteettömän näkymän merelle ja kokonaisuuden kruunaa lasitetut parvekkeet upeilla merimaisemilla. Lumon toimitti kohteeseen silkkipainetut parvekekaiteet ja -lasit sekä kaihtimet.